Kas ir 1PL, 2PL, 3PL, 4PL un 5PL?

Nepieciešami vietējie vai starptautiskie pārvadājumi?
Saņemiet konsultāciju pie mūsu speciālistiem!

Lai efektīvi apmierinātu klientu pieprasījumu pēc precēm un izstrādājumiem, dažādu nozaru uzņēmumiem nākas optimizēt to piegādes procesus un racionalizēt ražošanas jaudas. Īpaši nozīmīgi tas ir lielajiem uzņēmumiem, kad pielāgošanās globālās ekonomikas mainīgajiem apstākļiem nereti prasa papildspēkus piegādes ķēžu loģistikas organizēšanā vai loģistikas vadības procesu nodrošināšanā.

Pušu loģistika (PL) nosaka un definē vairākus atšķirīgus loģistikas vadības līmeņus. Balstoties uz konkrētā uzņēmuma individuālām vajadzībām, pastāv iespēja loģistikas vadību daļēji vai pilnībā nodot ārējās loģistikas kontrolē.  Pušu loģistikas pārvadības sistēmām izšķir piecu līmeņu pakalpojumu loģistiku:  1PL, 2PL, 3PL, 4PL un 5PL.

Kas ir 1PL (Pirmā līmeņa pakalpojuma sniedzējs)?

Pirmā līmeņa pakalpojuma sniedzējs (1PL) ir ražotājs vai izplatītājs (fiziska / juridiska persona), kas savas preces piegādā klientiem vai mazumtirgotājiem pa tiešo, t.i., preču piegādes process tiek nodrošināts bez starpnieku iesaistes. Piemēram, vietējais medus ražotājs, kurš pats piegādā saražotās medus burciņas uz to tirdzniecības vietām.

Kas ir 2PL (Otrā līmeņa pakalpojuma sniedzējs)?

Otrā līmeņa pakalpojuma sniedzējs (2PL) ir kravu pārvadātājs, kurš atbilstoši kravas specifiskajām īpašībām nodrošina kravu transportēšanu, kā arī atbild par atbilstoša transportēšanas veida nodrošināšanu, veicot kravu piegādes no punkta A uz punktu B. Piemēram, transporta uzņēmums, kura pakalpojumus izmanto vietējais ražotājs, lai produkciju piegādātu uz tirdzniecības vietām.

Kas ir 3PL (Trešā līmeņa pakalpojuma sniedzējs)?

Trešā līmeņa pakalpojuma sniedzējs (3PL) darbojas kā starpnieks starp ražošanas uzņēmumu un pārvadātāju (2PL), kas piegādā preces nepieciešamajos maršrutu galapunktos. 3 PL ir uzņēmums, kurš izmanto ārpakalpojumus, nodrošinot piegādes ķēdes un pārraugot kravu pārvadāšanu, bet to loģistiku un transportēšanu nodod ārpakalpojuma sniedzējam.

Kas ir 4PL (Ceturtā līmeņa pakalpojuma sniedzējs)?

Ceturtā līmeņa pakalpojuma sniedzējs (4PL) izmanto ārējos pakalpojumus loģistikas darbību pārvaldībai, visos piegādes ķēdes aspektos to gan objektīvi pārvaldot, gan optimizējot komunikāciju un precizitāti. 4PL spēj nodrošināt augsta līmeņa datu analīzi, tostarp par izmaksām un konkurentiem, kas klienta uzņēmumam palīdz pieņemt atbilstošos biznesa attīstības lēmumus.

Kas ir 5PL (Piektā līmeņa pakalpojuma sniedzējs)?

Piektā līmeņa pakalpojuma sniedzējs (5PL) ir visdārgākais visas piegādes ķēdes pārvaldības veids, 5PL ievieš savus risinājumus un izstrādā jaunas uzņēmuma izaugsmes stratēģijas. Darbojoties kā uzņēmuma stratēģiskais partneris un katrā piegādes ķēdes posmā piesaistot vairākus ārpakalpojumus, 5PL pilnībā pārvalda uzņēmuma loģistikas procesus un uzņemas saistošās atbildības.

1PL līdz 5PL salīdzinājums

PL LīmenisIekļautie pakalpojumi
1PLPirmās puses loģistika ietver uzņēmumu, kurš ir preču vai kravu nosūtītājs un saņēmēju. Šī ir ļoti vienkārša sistēma un uzņēmumam ir pilnīga kontrole pār piegādes procesu.
2PLOtrās puses loģistika ietver kravu pārvadāšanas, t.i., nosūtīšanas pakalpojumus. Ekspeditors izvēlas atbilstošu transportēšanas veidu, lai ar kravas īpašībām atbilstošu transportlīdzekli piegādātu uzņēmuma kravu saņēmējam.
3PLTrešās puses loģistikas pakalpojumi ietver saņemšanu, uzglabāšanu, iepakošanu un nosūtīšanu.  Dažkārt 3PL piedāvā arī pievienotās vērtības pakalpojumus:  komplektēšanu, krājumu un preču atgriešanas pārvaldību un montāžu.
4PLCeturtās puses loģistika, papildus 3PL pārvaldībai, ietver arī advancētus IT risinājumus, iepirkumu un finanšu elementus, tostarp- datu analītiku, objektīvas loģistikas stratēģijas izstrādi un projektu vadību.
5PLPiektās puses loģistika ietver pilnībā integrētus loģistikas risinājumus, optimizējot visus piegādes ķēdes posmus. 5PL caur analītiku ievieš savus risinājumus pie pasūtīšanas, noliktavā un transporta vadības sistēmās.

Izvērtējot katra uzņēmuma nepieciešamību pēc loģistikas pārvaldes un ar pušu loģistiku saistīto pakalpojumu nodrošināšanas, aicinām uzņēmumus apzināt saistošos pušu loģistikas modeļus, kas atbilst  konkrētiem uzņēmumu mērķiem un palīdz attīstīt biznesa idejas ilgtermiņā.

Madara Jātniece

Madara Jātniece

SIA „RITLOGISTIKA” uzņēmumā strādā ar vietējiem un starptautiskajiem klientiem, apzinot arvien jaunas sadarbības iespējas, kas saistītas gan ar transporta pakalpojumiem, gan SIA „RITLOGISTIKA” piedāvātajiem loģistikas risinājumiem.

+371 2566 8333

madara@ritlogistika.lv